Prečo si k príprave na pôrod zvoliť gravidjogu

posted in: Blog | 0

Prečo si k príprave na pôrod zvoliť gravidjogu

O tehotenskom cvičení trochu inak  (v širších súvislostiach)

 

Takmer každá tehotná žena, ktorú som mala možnosť v živote stretnúť, mi potvrdila, že odkedy čaká bábätko, pristupuje k svojmu telu a celkovému zdraviu oveľa vedomejšie a zodpovednejšie, než kedykoľvek predtým. Každá si totiž uvedomuje, že to, ako sa o seba stará a čo pre seba robí, priamo ovplyvňuje zdravý vývoj nového človiečika, s ktorým je teraz v tak úzkom prepojení. V tehotenstve preto ženy zodpovedne dbajú na vyváženú stravu, pravidelný pitný režim, pohyb či dostatočný prísun vitamínov, no častokrát zabúdajú na dostatok oddychu, spánku, radosti, psychickej pohody a vnútorného vyžitia. Zdravie totiž neurčuje len to, čo sa týka nášho tela ale aj to, čo nám prospieva duševne, mentálne a emocionálne.

Z tohoto dôvodu by som vám dnes rada napísala niečo o gravidjoge, ktorú precvičujem už desať rokov. Veľa žien (aj mužov) ju pozná ako formu fyzického tehotenského cvičenia, no len málo ľudí ju vníma ako ucelený systém predpôrodnej prípravy. Kedysi som sa na gravidjogu pozerala veľmi podobne. K zmene názoru ma priviedlo trpezlivé a citlivé načúvanie tehotným ženám počas našich spoločných stretnutí, ktoré sa týkalo ich radostí, očakávaní, starostí, obáv ale aj strachov a ich následné vnímavé pozorovanie počas cvičenia i počas samotného pôrodu.

Gravidjoga je forma predpôrodnej prípravy, ktorá obracia pozornosť ženy dovnútra. Pozýva ju na dobrodružnú cestu vnímania toho, čo sa deje s jej telom, ako sa to cíti a aký to má na ňu vplyv. Zároveň má potenciál vyplaviť na povrch hlboké spomienky a zdanlivo nové, niekedy aj dlhodobo potláčané emócie. Pod správnym a citlivým vedením si žena dovolí ponoriť sa do hĺbky nepoznaného a častokrát na hodine po prvýkrát nadviaže intenzívne spojenie nie len so svojim bábätkom ale aj so sebou samou. Cieľom gravidjogy teda nie je len cvičenie ako také ale v prvom rade vedomé a sústredené prežívanie tehotenstva na všetkých úrovniach.

 

Úprimne, dnešná doba tehotnej žene príliš nepraje. Rýchly a zaneprázdnený životný štýl nás núti byť v neustálom pohybe, sústrediť svoju energiu a pozornosť na obrovské množstvo podnetov a činností a byť kontinuálne v strehu. Nemáme čas spomaliť, zastaviť sa a precítiť prítomný okamih. Okolie si od nás žiada dôslednosť a dokonalosť a sústavnú pripravenosť reagovať na podnety z vonku. Nie je teda prekvapením, ak si žena počas bežného dňa ani nespomenie na fakt, že má v brušku bábätko. Inými slovami, pod náporom požiadaviek a povinností nemá na vlastné tehotenstvo vôbec čas.

Žijeme v modernej spoločnosti, ktorá tehotenstvo ale hlavne samotný pôrod vníma ako nutnú, prípadne až riskantnú prekážku k prechodu do obdobia vytúženého materstva. Tým do neho nechtiac vnáša akúsi „pachuť” nešpecifického strachu a nedôvery vo svoje telo a v jeho úžasné schopnosti. Pri tom všetkom si väčšinou vôbec neuvedomujeme, že to nie je naše telo, ktoré musíme o jeho schopnostiach presviedčať. Ono presne vie, ako sa o nový život postarať aj ako priviesť bábätko na svet. Nič ho učiť netreba. Je to naša hlava, na ktorú sa musíme zamerať a teda ju vyhrať na svoju stranu.

Predpôrodná príprava  nezačína okamihom, kedy sa žena dozvie, že čaká bábätko. Všetko sa začína už dávno predtým, len si to žiaľbohu vôbec neuvedomujeme. To, čo o tehotenstve a pôrode vieme a čomu veríme, si nesieme ešte z čias nášho detstva, kedy nám informácie sprostredkovali naše mamky, babky, tetky, naše okolie, články, filmy či obrázky s danou tematikou. Tie sa bohužiaľ až príliš často spájali so slovami typu „riziko” prípadne „bolesť” … Naše myslenie a sebavedomie ovplyvňovali vety začínajúce výstražným varovaním: „v tehotenstve je nebezpečné…”, „v tehotenstve nemôžeš….”, „v tehotenstve by si nemala…”, „pri pôrode musíš”… Ak sa teda od malička stretávame s obrazom, ktorý nám z tehotenstva naháňa zimomriavky po chrbte, máme pred sebou neľahkú cestu, ako si to v hlave do pôrodu upratať. Klobúk dole všetkým ženám, ktoré v sebe objavili čo i len malé zrnko pochybnosti smerujúce  k otázke, či by veci predsalen nemohli byť aj inak.

Za tie dlhé roky praxe sa mi vždy potvrdilo, že základom kvalitného predpôrodného kurzu (a je úplne jedno, či ide o gravidjogu, tehotenské spievanie, tance alebo čokoľvek iné) je vytvoriť bezpečný priestor a naplniť ho láskou, radosťou, humorom, pochopením a pocitom dôvery. Len takýto priestor poskytne totiž žene možnosť uvoľniť sa a otvoriť sa nielen sebe ale aj voči ostatným.

Komunita žien na gravidjoge takýto priestor prirodzene ponúka. Závisí len od každej z nás, či sme ochotné chopiť sa príležitosti, otvoriť sa a zblížiť sa s inými, väčšinou podobne zmýšľajúcimi ženami. V takomto prostredí môžeme zdieľať svoje pocity, obavy, otázky aj radosti, prípadne sa môžeme kolektívne zasmiať i na svojich menších či väčších nezdaroch, sklamaniach alebo vtipných historkách z každodenného tehotenského života. Tých býva často neúrekom a práve v takýchto situáciách je dobré vedieť, že nie sme jediné, ktoré si už nedokážu s ľahkosťou samé zaviazať šnúrky na topánkach a že aj iné ženy poznajú takmer všetky verejne dostupné záchody v okolí. Tak isto nie sme samé, komu momentálne okrem vlasov vypadáva aj pamäť či iné kognitívne procesy a komu sa niekedy zdanlivo bezdôvodne hrnú slzy do očí.  A celkom určite nie sme ani jediné, koho šéf totálne neempaticky zavalil dvojnásobným množstvom práce, nech z nás je ešte aký taký firemný benefit a ani jediné, koho lekár či vlastná mama strašia poučkami, že v tehotenstve nie je dobré také či onaké a že nemôžeme robiť toto či hento – následkom čoho sa potom zo strachu neodvážime radšej ani dýchať… Dôležité je vedieť, že pod správnym citlivým vedením a v podpornej komunite sa dá na všetko pozrieť aj inak – cez sklíčko humoru a benefitovať z toho môžu skutočne všetci. S takouto podporou sa nám bude tehotenstvom „plávať” oveľa jednoduchšie, ľahšie a radostnejšie.

Je celkom prirodzené, že tehotná žena je zvedavá, plná otázok a očakávaní a pokúša sa robiť všetko „správne”. Ono sa to ale veľmi ťažko definuje, čo je vlastne správne a ešte náročnejšie určuje, či je to „správne” zároveň správne pre každú z nás. Ja napríklad za správne považujem takmer všetko, čo budúcej mamičke robí dobre. Takmer každú aktivitu a činnosť v rozumnej miere, ktorá ju  baví, teší a napĺňa, pokiaľ to zrovna nie je skok s padákom, hĺbkové potápanie v oceáne alebo iné extrémy… Najlepší dar, ktorý svojmu dieťatku v tehotenstve môžeme venovať je podľa môjho názoru naša vlastná spokojnosť, radosť, láska, pohoda, zdravie a bezpečie. Samozrejme, určité činnosti v sebe nesú aj konkrétne riziká, preto by sa každá žena mala vždy o vhodnosti danej aktivity odborne poradiť. Zároveň je logické, že ženy, ktoré boli pred otehotnením aktívne a venovali sa rôznym druhom pohybu, budú mať v tehotenstve širšie spektrum možností – pokiaľ im to samozrejme dovolí ich zdravotný stav, kondícia, množstvo energie a celkové naladenie. Rozhodne by som však v tehotenstve nezačínala s niečím úplne novým. Teda s jedinou výnimkou: s gravidjogou.

Gravidjoga je metóda predpôrodnej prípravy, ktorá využíva kombináciu jemných a šetrných pohybov, dychových techník a meditácie a tým pomáha žene pripraviť sa na pôrod fyzicky, mentálne aj emocionálne. Oslovuje totiž celú jej bytosť a pomáha jej dostať sa do kontaktu so sebou – so svojim telom, svojimi hlbokými pocitmi a čo je dôležité – aj so svojim bábätkom. Gravidjogu žena totiž cvičí vždy minimálne za dvoch.

Z hľadiska predpôrodnej prípravy je podľa mňa veľmi dôležité rozlišovať medzi gravidjogou a gravidjogou. Rozhodne nikomu neodporúčam cvičiť doma podľa videí, pokiaľ zároveň nenavštevuje reálne hodiny s inštruktorkou, s ktorou má možnosť svoje domáce cvičenie pravidelne konzultovať. Jednotlivé gravidjogové pozície majú totiž okrem iného vplyv napríklad aj na polohu bábätka v brušku, na panvové dno, otváranie panvy, na brušné svaly… a niektoré z nich sú v určitých špecifických situáciách dokonca kontraindikované.  Ak ich teda cvičíme v nesprávnej dobe s nesprávnymi predispozíciami a bez odborného dohľadu, môžu nám spôsobiť viac škody ako úžitku.

Za rovnako dôležité považujem cvičiť gravidjogu s niekým, kto sa témou tehotenstva a pôrodu aj reálne profesionálne zaoberá. Takýto človek podstatne lepšie rozumie potrebám budúcej mamičky aj celej problematike a neberie cvičenie iba ako rutinnú fyzickú zostavu na seba nadväzujúcich cvičení a polôh. Z tohto dôvodu má zároveň schopnosť napasovať cvičenie na individuálne potreby ženy v prípade rôznych zdravotných obmedzení či v iných špecifických situáciách, no zároveň cvičenie nezameriava výlučne na telo.

Prínos gravidjogy v otázke fyzickej prípravy je nezaplatiteľný. Čím dlhšie a pravidelnejšie sa cvičeniu venujeme, tým je jeho efekt silnejší. S cvičením možno začať na konci prvého/začiatku druhého trimestra (v špecifických prípadoch aj skôr alebo neskôr) a ak je všetko v poriadku, je vhodné pokračovať, až kým sa bábätko nenarodí (aj po odhadovanom termíne pôrodu).

Je dokázané, že pravidelné cvičenie pozitívne vplýva na celkový zdravotný stav mamičky aj bábätka, zvyšuje šancu na prirodzený pôrod, znižuje riziko jeho umelého vyvolávania či prípadného zasahovania do pôrodného procesu, pomáha eliminovať bolesť a celkovo skracuje dĺžku pôrodu. Celkom určite je to spôsobené aj tým, že joga v tehotenstve vedie budúcu mamičku k tomu, aby počas cvičenia čelila určitému levelu diskomfortu a pod citlivým vedením prebádala aj tie nie vždy úplne pohodlné fyzické polohy. Za normálnych okolností máme totiž všetci tendenciu z nepríjemného veľmi rýchlo utiecť.  Joga nás však učí s týmito pocitmi pracovať, prebádať ich a následne ich za pomoci dychu, uvoľnenia a hlbokej koncentrácie aj reálne prekonať. Žena sa tak postupne učí spoznávať svoje telo, načúvať mu a porozumieť jeho jedinečnému jazyku, čo má za následok pocit dôvery a väčšej kontroly nad svojim telom aj nad emóciami, ktoré celé tehotenstvo a pôrod sprevádzajú. Toto všetko môže (ale aj nemusí) postupne prispieť k obrovským zmenám – či už od štýlu jej chôdze, prípadne celkového pohybu, cez spôsob dýchania, stravovania sa, nazerania na veci, až po zmenu celkového správania sa a vnútorného prežívania.

Neraz som bola svedkom toho, ako sa počas našich pravidelných stretnutí na gravidjoge z vystrašenej prvorodičky postupne stávala uzemnená, pokojná a sebavedomá žena, tešiaca sa nielen na svoje bábätko ale aj na samotný pôrod. Takáto žena vysiela svojmu bábätku do bruška signál, že svet, do ktorého sa má narodiť, je bezpečné miesto, že je na príchod nového človiečika pripravená a že celé toto dobrodružstvo spoločnými silami zvládnu. Bábätko takejto mamičky má možnosť už v brušku zažívať pre život tak dôležité pocity bezpečia, lásky, istoty a dôvery, čo sa následne odráža v jeho reakciách, v jeho prežívaní aj v následnom správaní.

Preto vás, milé tehotné ženy, pozývam, aby ste sa na pôrod svojho bábätka pripravovali aktívne a vedome – aj za pomoci gravidjogy.

S láskou,

Katarína Jurenková,

certifikovaná dula, inštruktorka gravidjogy, popôrodnej jogy a predpôrodnej prípravy metódou Hypnopôrod

www.harmony-mama.sk

www.gravidjoga.sk

Foto: Tereza Fekete

 

Leave a Reply